Monday, March 7

Bahasa Cermin Diri

 Salam ..
Sabtu lepas yang lalu,aku ke Kedah atas urusan kerja, aku dan rakan ku ditugaskan salah sebuah sekolah yang tak kurang hebatnya.. Sementara pelajar memenuhi ruang dewan aku dengan sopan lagi santun menanya kan seorg cikgu lelaki yang berada hampir di tempat urusetia  perihal pengerusi majlis..tatkala cikgu itu sedang bermain handphone dengan penuh tatasusila aku menanyakan guru lelaki tersebut 
'Cikgu,cikgu ke yang jadi pengerusi majlis?' 
sopan tak aku tanya...?
'pengerusi majlis takda takda' 
dengan loghat Kedah,muka masam mcm kedondong ditambah dengan kesombongannya
menempek aku di situ....peh malu giler aku di khalayak ofismate.. jatuh air muka aku..
aku g depan muka cikgu lantas aku ambil hp dia pijak sampai jd debu cikgu tu melutut menitis airmata masa aku pijak hp mcm tu hahahaha kejam aku rasa..tp itu ilusi aku je... semasa kejadian itu berlaku seorg ustaz yang memberikan ceramah terperanjat dengan sikap cikgu tu...
aku tak sangka seorg guru yang menasihati anak muridnya supaya menjaga tingkah laku di hadapan kami tetapi perangai cikgu tu tidak seperti ketam mengajar anaknya berjalan
tak faham betul sikap guru sedangkan aku juga dulu bekas guru boleh sahaja cakap sopan santun dengan org ..bahasa yang cikgu tu guna tak mencerminkan keperibadiannya sebagai seorg guru...

3 comments:

logorithm said...

Memang patut Aida pijak-pijak hp dia sampai jadik debu... hehe...

PidaSanglang said...

cikgu pon manusia biasa dia jadi cikgu sbb tak dapat kerja lain sbb tuh kita tgok most cikgu sekarang x der motivasi mcm cikgu dedolo

aida-myasara said...

takde give n take sbb kes gejala sosial brlaku...hai dunia dunia