Sunday, March 1

Cara aku diet

Aku bukan dietian ,..sahaja nk share rahsia diet aku .. n3 mungkin panjang

First tu aku review nampak pic sendiri yang ni.. huh mmg hodoh kot.

mmg tak sedar berat naik... bila nampak pic automatik terus frust tgk even hubby pernah bg hint pergi cabut2 rumput kat luar rumah arwah makayah mentua tu.. aku boleh bg jawapan 'mentang2 syg gemuk' padahal adik suami aku pun gemuk tp tk sebesar aku..so mmg total aku malas..haha..


ok tak payah cite sedih kenapa aku gemuk.. kita terus cara aku diet..

bulan 12 /2014
mmg tk konsisten pun

berat aku 116kg,
 inisiatif diet aku adalah makan bihun goreng sblm pukul 7.. 
senaman just jalan2 tgk bilik guest ..sbb aku keje part time kat chalet. kira jalan2 laju depan belakang..makan sayur lauk sahaja.. bekpes tkde terus lunch masak sayur *wajib suruh hubby aku beli 
boleh la turun 3 kg.. walaupun diet cincai hahah

bulan 24/ 1/2015
timbang 113kg so target 100kg*bonda dan mmber aku cabar
start diet amik bekpes, minum pagi, lunch n dinner 
menu aku hari pertama
bekpes : minum susu coklat
minum pagi : 1 bj karipap
lunch : sayur/ikan
dinner : buah lokam *b4 7am
air masak 3liter
400ml green tea+ lemon
400ml green tea without lemon

no exercise

Dalam cabaran14 hari mmber aku semua follow ..in the end hanya aku berjaya habiskan cabaran 14hari tanpa nasi even nowdays tk makan nasi sehingga berat aku mencecah100kg baru aku akan makan nasi hanya setengah genggam sahaja then buat target baru..

2/2/2015

aku stop makan malam, just amik 2 sudu pati delima. kalau kuar makan dengan kawan2 aku pasti member aku akan makan b4 8pm pastu jalan2 sopink.. kira mcm pandai2 la nk cut kalori yang aku amik tu..pilih senaman yang korang suka..aku tau ramai tk suka jogging so korang boleh buat zumba sbb aku mmg suka senaman indoor, berat mmg turun byk jugak aku rasa la. dari 116kg - 109kg.. aku diet tanpa ubat.. ada yang kata mcm atkins..ikut korang la.
 aku tau ramai yang susah nk minum air masak so add lemon
botol air untuk 2liter
air masak + air panas = air suam
air suam + 4 keping hiris lemon tanpa buang kulit
rasanya akan pahit2 masam 

pahit tu menyebabkan aku kurang selera nk makan junk food.. 1 minggu berat aku akan turun dalam lebih kurang 1kg atau 600gm.. ok tu jelah untuk n3 ni.. nombor ditimbang mungkin nampak sama tk berubah tp dalaman rasa light bila naik tangga tk tercungap2 sgt..
ok done my diary diet.

assignment tolak tepi share tip diet
wakaka


1 comment:

logorithm said...

Tahniah! Teruskan usaha!